verwijten

Soms blijven verwijten naklinken in mijn hoofd. Malen ze mijn gedachten rond. Verdwalen, om als spoken op te doemen, onverwachts. Dan zoekt mij rationele ik naar inconsistenties en argumenten om mijn emotionele ik te beschermen.

Als het bijvoorbeeld evident is dat ik als single bepaalde mensen niet (meer) mag zien om het welzijn van een ander, waarom wordt mij dan verweten dat ik mijn eigen welzijn vooropstel aan dat van anderen mocht ik dat wel doen? Staat het ‘niet mogen zien’ dan niet in het teken van het welzijn van een ander, en is het daardoor niet even ongebalanceerd? Niet dat het leven eerlijk hoeft te zijn, dat is het niet. Maar aan zo’n verwijten heb ik ook geen boodschap. Zeker niet als het oude koeien uit de sloot haalt, die ik eigenlijk al lang vergeten was.

Gek genoeg, had de verwijter juist dat willen bereiken: uit het oog, uit het hart. Of hoe je, door de ander te willen controleren, het omgekeerde bereikt van wat je wilde. Ook dat lijkt een les.

———————————————————————————————————————————————————–

En jullie … hoe gaan jullie om met verwijten?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

5 reacties op verwijten

  1. Eilish zegt:

    Ik zou je nu kunnen verwijten dat harD, harT moet zijn, maar wees gerust ik zie alleen schrijffouten bij een ander, zelf maak ik dus ook mijn portie 🙂
    Wat echte verwijten betreft : zijn dat geen machteloze uithalen van mensen die het zelf ook niet beter weten ?

  2. Ik pastte de taalvaut alvast aan – moeten mijn slapeloze vingers geweest zijn. En dank voor je reactie: contrabalanceert mooi wat de verwijter over zichzelf leek te denken …

  3. Nina zegt:

    Wat Eilish zegt: machteloosheid aan de andere kant. Een kind dat boos in het rond stampt. En zoals ik al zei: niks wat jij zegt kan dat kind doen ophouden met stampen noch de tijd terugdraaien, dat kan het kind alleen zelf. Maar, weer zoals Eilish zegt: het kind heeft dat nog niet door.
    Net zoals dat kind niet in de plaats van een ander hoort te beslissen wie wie ziet: iemand die oprecht zijn eigen welzijn voorop wil stellen, kijkt niet naar jou, niet naar die ander, maar naar zichzelf. Zo lang ze dat niet doet, zal ze zichzelf alleen maar blijven pijnigen. Stevige lessen indeed! 🙂

  4. Trits zegt:

    Over de beweegredenen en juistheden van verwijten kan je eigenlijk uren palaveren: ieder zijn waarheid, ieder zijn recht. Hoe ik ermee omga? In se trek ik me verwijten altijd wel aan. Wat misschien ook logisch is als je vanuit je karakter jezelf vaak in vraag stelt. Als iets me niet zó echt raakt in wie ik ben, ga ik er uiteindelijk vrij vlot ook weer over. Raakt iets me wel, durf ik ook de vraag wel stellen (al dan niet met enige uitstel): ‘wat wil je nu van mij?’. Afhankelijk van die reactie weet ik dan weer hoe ik wil en kan reageren op het verwijt. Want soms zit er ook wel iets achter dat ik niet had gezien of aangevoeld. Reageert men met cirkelredeneringen, negeren of opnieuw die stokoude koeien waarover we het al 34 keren hadden, dan hoeft voor mij dat contact al niet meer. En hè, hoe relaxed mijn ziel is sinds ik dat doe! 😉 Ieder zijn persoonlijkheid natuurlijk, dus wat voor jou ‘werkt’ kan weer iets anders zijn. Ik zou vooral focussen op de zaak: jij. Wie ben jij en wat kan er voor jou. Niet hij of zij.

  5. Nachtbraker zegt:

    Dit is een moeilijke. Ik heb ook verwijten naar mijn hoofd geslingerd gekregen, verwijten waarvan ik vond dat ze niet klopten. Op het moment zelf slaag ik er vaak niet in om me te verdedigen, klap ik toe. Wat ik daarna doe is aftoetsen bij andere mensen, waarvan ik weet dat ze eerlijk tegen me durven zijn, of er enige grond van waarheid in de verwijten zit. Ze kunnen soms hard aankomen, je uit je evenwicht brengen…

Geef een reactie

