ik lees

Ik lees, veel. Ik onthou lang niet alles – maar dat is een ander probleem. En soms lees ik iets dat blijft hangen. Deze zin bijvoorbeeld: “Die job als toegangsticket voor een normaal sociaal leven.”

En dan slik ik, want het is waar. En dan hoop ik – want bidden blijkt niet meer van deze tijd – dat onze politici en bedrijfsmensen de juiste economische keuzes maken, zodat er jobs zijn. En dat ze willen werken aan werkbaar werk, zodat we die jobs kunnen blijven doen.

PS: Ik las die zin in een reactie op: http://charliemag.be/wereld/open-sollicitatie/

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

3 reacties op ik lees

  1. Nu ja. Je hebt geen job nodig om een leuk (sociaal) leven te hebben, hoor. Dat is toch mijn standpunt. Mijn job is al een aantal jaren puur een inkomen, niet meer dan dat. Ik heb nu eenmaal geld nodig om daarmee dingen te doen die ik leuk vind. Doe ik mijn werk daarom slecht of sleep ik me er elke dag naartoe? Niet echt, al ben ik ook niet de meest gemotiveerde werknemer 😉 Maar indien het financieel niet meer zou nodig zijn, zou ik stoppen met werken, of toch stoppen met het soort werk en werkregime dat ik nu doe. Ik heb het teveel meegemaakt dat werknemers bedankt worden voor hun diensten om de aandeelhouders tevreden te houden…

  2. Ik ben trouwens een voorstander van het onvoorwaardelijk basisinkomen…

  3. Een sociaal leven hoeft vaak niet samen te hangen met het werk, maar vele werkzoekenden ervaren dat je wel best een job hebt om sociaal een plaats te krijgen in de maatschappij én om de kosten van een sociaal leven te kunnen dragen. Niet iedereen gaat fluitend naar zijn werk, dat hoeft misschien ook niet. Maar als werken je ontzegd wordt, dan voelt dat wel als heel pijnlijk aan …

Geef een reactie

