brief

14 000 kilometer, enkele reis. Een paar uur vliegen en een jetlag van jewelste. En het toch doen. Je bent me dit meer dan waard.

De realiste in me, rekende het even uit: het is 560 keer de afstand tussen jouw huis en het mijne, 93 keer per jaar, grofweg eens om de drie dagen of twee keer in de week. Daar zitten periodes tussen dat we elkaar minder zagen, maar ook weken waarin het vaker was.

Wat ik doe is dus niet zo uitzonderlijk, ik volg gewoon je voorbeeld.

Ik kan je niet zeggen dat je van me moet houden. Zo werkt het leven niet. Ik kan alleen maar uitleggen waarom ik bepaalde dingen (niet) deed. Ik kan alleen maar zeggen hoeveel ik van jou hou, wat je voor mij betekent.

Je bent mijn veilige haven, mijn thuis. Mijn iemand die me uit mijn kot krijgt, al was dat lang nog niet zo vaak als je zou willen. En terecht. Jij bent iemand met wie ik alle stormen zou willen en kunnen doorstaan. Jij bent diegene die zei ‘koop dat huis maar’, ‘jij bent diegene die me de mooiste vakantie in mijn leven gaf’, ‘jij bent diegene met wie ik zot kon doen op de beach volley, een van de avonden waarop ik het gevoel had dat het leven makkelijk zou kunnen zijn. En leuk’. Ik was fier dat we samen vertrokken en er samen terug naartoe gingen. Wij.

Jij, mijn rots in de branding. Diegene die ik altijd bel, omdat ik niet anders kan. Het is sterker dan mezelf.

Ik wil je gelukkig maken en rust brengen. Een leven om te genieten en vrolijkheid, interesse in nieuwe dingen. Er zijn mensen die zeggen dat jij het huisje-tuintje-boompje type bent. Ik zie in jou vooral iemand die wel een thuis wil hebben, maar de wereld gezien wil hebben: goede wijnen proeven, lekker eten, dingen ontdekken, met vrienden afspreken. dingen doen. Jij hebt dromen.

Ik wist niet of dat genoeg was. Of ik genoeg was. Ik wist niet dat ik mijn leven terug richting mocht geven. Ik was vergeten dat ik mag kiezen voor die dingen die ik graag wil, die me een goed gevoel geven, wars van wat anderen er van denken. Professionele hulp helpt. Vragen horen, gedwongen worden om er over na te denken, ook. Wie ben ik en wat wil ik. Loslaten.Expliciet voor de keuze gesteld worden (of voor het voldongen feit) maakte los dat ik niet eeuwig alles kan open laten. Ik heb mannen de deur gewezen de afgelopen jaren. Maar jou nooit.

Er zijn mensen die zeggen dat ik bindingsangst heb. Er zijn mensen die weten dat ik avoidance-attached ben. En waterman. Wat zoveel betekent als: ik durf niet ‘ja’ zeggen, niet kiezen, ik loop weg van wie ik graag heb en heb er veel moeite mee om in het openbaar te tonen wie ik lief heb. Ik ben geen cadeau, zoals ze in het Russisch zeggen. Helemaal niet. Ik ben complex, net zoals Meredith Brools zingt: I’m a bitch, I’m a child, … En alles daartussenin. Er zijn kosten aan, zeggen ze in de Kempen.

Ik wil gewoon 365 dagen in een jaar gelukkig zijn, omdat ik van jou ben. Omdat jij zegt ‘die van ons’, of mijn naam uitspreekt, zoals jij dat alleen kan. Ik wil met niemand liever mijn leven delen. Met niemand liever een plek bouwen. Onder of boven een motorkap hangen om te weten hoe de auto werkt, met grote ogen kijken hoe jij dingen gewoon voor elkaar krijgt. Vakmanschap. Omdat ik met niemand liever wil praten over wat me bezig houdt. Omdat er niemand is die me beter kent dan jij. Omdat jij van mij een beter mens maakt.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op brief

  1. Myriam zegt:

    Ik voel je verdriet en verlangen tot hier… o meid… als je jezelf steeds dezelfde vragen stelt, als je zo teruggrijpt naar het verleden en verlangt naar die ene toekomst… dan lijkt het me onvermijdelijk om hier eerst allemaal klare antwoorden op te krijgen. Denk je dat je daarvoor het vliegtuig op moet? So be it. Misschien lukt het ook op een minder drastische manier. Maar ga op zoek naar de rust. Ik wens het je zo hard toe.

  2. Mercie, Muriam, ik word er even stil van… Misschien komt het ook wel neer op wat jij schreef: “weigert los te breken” en dan vooral uit mezelf…

Geef een reactie

